3-CEE Zóna střední a východní Evropy Rotax Stel Rink Třinec 25.05.2025
• Publikováno 25.05.2025 • zhlédnuto 1118x
Sometimes, a single piece of incorrect data is enough to completely change a race.
Imagine you are driving the second important race of the season, you are ready to drive at maximum speed, and the telemetry starts reporting that the engine is revving a thousand revolutions per minute more... or less... depending on who
you "trust." And when one meter fails completely, real chaos ensues in karting. In the third round of the prestigious international
CEE Rotax Central Zone Championship at the Stell Ring circuit in Třinec, we were determined to do everything better than last time. We carefully analyzed the mistakes from the first race,
carefully analyzed the settings of the drivers and chassis, and selected the right
components. But motorsport is never fair – technology sometimes does what it wants, and the weather is extremely unpredictable.
Nevertheless, we finished fifth in qualifying with a minimal loss to the competition. The differences were in hundredths of a second, with the first driver
having a lead of almost four tenths. We accepted that I and the other riders were amateurs and focused on our own performance. Matyas rode at the limit and
gained valuable tenths with every lap.
On Saturday, our rider finished in an excellent third place. In Sunday's warm-up, we pulled away from our rivals and it looked like it would be a fight for
victory. But our rivals are smart in this sport and fight as a team – they tactically block positions at the start, and when the eighth rider comes out of the second corner on the hill
with damage on all sides of the kart, you know exactly what happened.
Before he managed to avoid the front bumper , which would have meant a 5-second penalty, the leading riders pulled away by 6 seconds, which is impossible to catch up in 5 laps. Maty was instructed to stay 3 to 5
seconds behind the second rider if he lost his front bumper, which he did, and he managed to finish in third place... That was under the circumstances. We are now in third place in the CEE among factory teams and are doing everything we can—our family team consists of engineer Zdeněk Petera, my father, who is blind in one eye and deaf in one ear, advisor Milánek, and our mother, who takes care of the background and our comfort. ... It's just motorsport from the ground up
among factory teams and technologies. It shows that passion and determination can be at least as strong as factory support.
We only regret one very stupid mechanical error in Jesolo, which cost us a lot of points. But we're not giving up. We'll try again, better, with our hearts, heads, and determination, but above all, we'll be smarter... that's our motto.
It is also necessary to highlight the performance of Dominik Jiráka, who also rides with the material support of SVC Group. because he was supplied with a defective product by his supplier, he entered the race on a replacement chassis from Matyas, namely Henza Kart. It was a night shift to rebuild everything for him, but Dominik rewarded his father and SV with an improvement of more than 8 tenths of a second on the track.
Thank you to everyone who supports us – Henza Kat, Gamoto, SVC Group, all the mechanics, technicians, families, and fans.
Would you like to learn more about the behind-the-scenes world of real motorsport, where small details matter and only the most determined survive?
Write a report and support us on our journey.
The SVC GROUP team
CZ
Někdy stačí jeden chybný údaj a váš závod se úplně změní.
Jednalo se o druhý závod na technické trati s Rotaxem Junior a tak tak jak jsme nechápali některé věci v předcházejícím závodě , jsme se snažili, poučit z prvního závodu a přistoupili k nastavení či výběru druhu podvozku…
Bohužel nám do testu pro porovnání hodily vidle nové Mychrony 6T telemetrické jednotky, které oproti sobě kecali až o 500-1000 otáček a pak jeden odešel úplně. Nakonec se k tomu přidalo proměnlivé počasí a porovnávání bylo v čudu.. …
Přesto jsme šli do závodu v dobré náladě… Kvalifikace na 5 místě s minimální ztrátou mezi 2-8 byli setinové rozestupy, prvního který jel o 4 desetiny rychleji na kolo než ostatní závodníky jsme neřešili. Makali jsme dál na zlepšení podvozku a Pilot Matyas hledal všechny drobnosti, aby se propracoval a dopředu.
První sobotní závod dojel na P3 . V neděli ve Var napu jsme uskočili konkurentům a přiblížili se k 1 pozici. A start s 3 místa sliboval, že boj o příčky nejvyšší je nadohled. Bohužel to věděli i konkurenti a protože na startovní roštu stála 1 a 2 z jednoho týmu a jedou tam hlavně na jednoho pilota tak si podle potřeby přehazovali pozice tak aby a taktickým přibrzděním jsme vždy startovali z 3 místa ale v první zatáčce jsme byli 8 a než se prokousal dopředu, tak ty dva odjeli o 6 vteřin, a to nikdo za cca 5-7 kol nemůže stáhnout. P-3 v závodě je tedy maximum, co jsme mohli zajet. Posunuli jsme se v celkové klasifikaci mezinárodních závodů CEE na 3 místo a můžeme jen litovat mechanické chyby kterou jsme udělali v Jesolu v prvním závodě. To byla prostě hloupá chyba, co stála Matyho hodně bodů.
Co dodat jedeme sami proti továrnám, kluka šroubuje Inženýr Zdenek Petera, na jedno oko slepý tatínek a na jedno ucho hluchý poradce zmatkař Milánek… víme kde se zlepšovat a pracujeme na tom a musíme bejt chytřejší.
Také je potřeba vyzvednout výkon Dominika Jiráka který jede také s materiální podporou SVC Group, protože mu byl dodaný vadný výrobek od jeho dodavatele, nastoupil do závodu na na náhradním podvozku Matyase a to Henza Kart, byla to noční směna vše pro něj přestavět, ale Dominik se tatínkovy a SVC odměnil více jak 8, desetinovým zlepšením na trati.
Za podporu děkujeme Henza Kat , Gamoto , SVC Goup, mechanikům, technikům, rodině a všem co nám fandí.
Tym SVC GROUP