• Publikováno 28.09.2025       • zhlédnuto 1631x

Word Cup OKN-J / OKN v Italské Cremoně 2025

Víte, co bolí víc než zlomenina kotníku před nejdůležitějším závodem sezóny?
Stát v boxech a sledovat, jak tvůj syn bojuje s technikou, která si prostě postavila hlavu a prostě nechce fungovat.
Když zelený "trpaslík" v Mýtě úmyslně zabrzdil a Matyas skončil v bariéře se zlomeným kotníkem a poškozenými šlachami, měli jsme dva scénáře: Vzdát to, nebo zabojovat.
Zvolili jsme tu tvrdší cestu.
10 dní po sundání sádry, expres rehabilitace, a Matyas byl zpátky v motokáře.
World Cup OKN-J v Cremoně. 81 pilotů z celého světa a sen o důstojném ukončení juniorské kariéry před přechodem mezi fousaté seniory.
Partner SVC GROUP s.r.o. s dalšími partnery zajistil pro finále novou a stejnou techniku, kterou Matyas jezdil celou sezónu. V mistrovství CEE v Rotax Junior skončil druhý celkově, přestože tuhle kategorii vůbec neznal.
Ale Cremona? To bylo čtyřdenní trápení.
Kvalifikace: P-25 ve své skupině. O světelné roky pomalejší než o víkendových trénincích, kdy trať nebyla ještě ani v kondici.
Start ze 24. místa do všech rozjížděk předem bylo jasné že s této pozice nemáme šanci se dostat do finále závodu.
Rozjížďky na suchu? Peklo. Matyas bojoval, vybojovával pozice na startu, ale jakmile se pole protrhlo a ostatní zrychlili, když nebojovali, prostě nešlo přidat, a závodit s nimi, neměl jak bojovat. Opravdu jsem si i začal jsem si myslet, že to je ten kotník, že to zdravotně Matym nedává a neumí to rozlišit...
Ale pak přišla voda.
Dvě rozjížďky na mokré trati. Tam se vymazává náskok druhých v technice. Tam záleží rukách, zadku a hlavě pilota.
A Matyas? Ze 24. místa na 6. Pokaždé postup o 18 pozic dopředu.
Dvakrát oceněný za největší postup.
Jasný důkaz: Nebyl to kotník. Nebyl to pilot. Byla to prostě technika, která na suchu nefungovala.
Prefinále na suchu? Zase propadák z P16 na P-19.
Změna přišla bohužel moc pozdě až do finále, kdy na káře vše zpřeházeli, ale to již bylo moc pozdě.
Když startujete skoro poslední mezi elitní 36-tkou, co postoupila do finálového závodu o titul mistra, nejde udělat žádný zázrak, když jsou již ty zepředu v druhé zatáčce, Maty projížděl startovní čárou.
Kára již začala konečně pracovat, Matyas měl první tři kola marná, než si zvykl na techniku přestavěnou techniku …. Propadl se na poslední místo, ale pak se to chytlo a začal se v 21kolech prokousávat dopředu.  Zajel také svůj nejrychlejší čas závodu, a to již toho měli jeho pneumatiky také dost…  V závodě postoupil o 16 pozic na celkově 18. místo z 81 celkem startujících.

Ano, slyšeli jsme gratulace a pochvaly: "Super výsledek! 18…"
Ale my víme, přesto jme byli flastrovaný a nešťastný. Viděli, co jaký potenciál Matyas ukázal na vodě. A přemýšleli, co by bylo kdyby a tak nějak…. Bohužel, na, kdyby se nezávodí a historie je neúprosná a rozhodně jí 18 místo nezajímá.
Jak jsme se s Matym po závodě shodli: Raději vypadnout v poslední zatáčce z prvního místa vlastní chybou, jak říkal Peťa a bejt radši za jabloň než čtyři dny za jelito s tvrdohlavou technikou.
Ale víte co?
Ta juniorská kariéra nekončí porážkou, končí ponaučením, ale již i maty říkal že na ponaučení kácí, že chtěl bojovat ve předu,,,
Matyas dostal za závod 3x ocenění za největší postup pozic, v televizi v přímém přenosu jsme byli také hodně vidět. Ukázal, že umí bojovat i týden po sundání sádry, kdy měl lýtko o 3 cm po zranění menší, než to zdravé.
Ukázal, že když má správné podmínky, dokáže jezdit s absolutní světovou špičkou.
To není konec. To je začátek dalšího již fousatého seniorského příběhu a konečně přechodu do nějakého auta.

Dále rekapitulace faktů ze závodu:
Kvalifikace: P-25 ve skupině – před předposlední o světelné roky pomalejší v přípravném tréninku atím start do každé rozjížďky z P-24 (pozice)
1.        Rozjížďka/Head       P-24  na  P-14   postup o 10 pozic-suchá trať
2.        Rozjížďka/Head       P-24 na   P-16   postup o 8 pozic-suchá trať, ale pentle
                                                                     +5sec za nárazník a tedy zpátky na P-24   
3.        Rozjížďka/Head       P-24 na   P-6     postup o 18 pozic-mokrá trať
4.        Rozjížďka/Head       P24 na    P-16   postup o 8 pozic-suchá trať
5.        Rozjížďka/Head       P-24 na   P-6     postup o 18 pozic-mokrá trať
6.        Prefinále A               P-16 na   P-19   propad o 3 pozice-suchá trať
7.        Finále                      P34  na    P-18   postup o 16 pozic-suchá trať

Po návratu měl Matyas bolesti v koleni a kotníku a po návštěvě lékaře jsme vrátil opět k berlím a musí si dát cca 14-20 dní ještě volno a chození na rehabilitace… a tak jsme museli vypustit plánované závody pro čas rekonvalescence.    
Tým SVC Group