• Publikováno 11.01.2020       • zhlédnuto 459x

Již za sebou máme 1 půlku letošního Dakaru. Od moře stoupáme výš, teploty klesají níž. Kšiltovky jsme čenžli za kulichy, ale nic nás neodradí. Zatím co jsme se první 3 etapy pohybovali poblíž vody, v pondělí byla i koupačka v rudém, sakra ledovém moři, ve středu se mi při 4 etapě na hodinkách ukázalo 2216 mnm. Ze začátku jsme si v noci libovali v nějakých 20 stupních, teď již vymýšlím, jakou rourou bych si protáhl výfuk vedle od centrály k sobě do stanu, jelikož ve 3 vrstvách oblečení se mi spí sakra blbě… Co by novinář, vstávám dříve, než sami závodníci, protože můžeme vyjet na trať max. 1 hodinku před jejich startem. Takže vstávačka i před 4 ranní…a pak čtení v road boocích a hledání GPS souřadnic. A ještě že mě doma napadlo si stáhnout offline mapy, mezi těma dunama není absolutně žádný signál.
Hned na úvod letošní Rallye Dakar to byl pro závodníky křest ohněm, tenhle závod, který se nově jede v Saudské Arábii, není zdaleka jednoduchý. První půle, skoro všech 6 etap bylo převážně kamenitých. Kameny jsou tu snad všech velikostí, některé jsou schované i v písečných úsecích a způsobují nespočet defektů. A jak to člověk nějak víc rozbije v prvních třech etapách, je pak dost těžké se snažit o nějaký dobrý výsledek… Třeba Martin Prokop ve 2 etapě přehazoval roztrhané gumy hned 3x, jedna mu dokonce hořela a Fernando Alonso rovnou urval kolo. Pár posádek se ze začátku trápilo také se sníženým výkonem motoru. A strašně se práší i motorky práší skoro jako auta. Hodně zajímavý byl právě pro motocyklisty konec 3 etapy.  Její výsledky se dodatečně měnily. Byla to zrovna jedna z etap, kdy dostávali závodníci roadbooky krátce před startem, bohužel v nich byla chybka. V GPS chyběl jeden kontrolní bod, hledali ho, ale nenašli….nebo tam tedy byl, ale na nějaké kamenité hoře, na kterou se nedalo dostat. Milan Engel říkal, že tam zkoušel skákat po velkých šutrech jak kamzík, ale nic… :) Organizátoři tedy závěrečnou část etapy zrušili a místo původních 404 km tak měli měřených jen 389. A ještě méně příjemná byla tato etapa pro motorkáře Jana Brabce a to né jen proto, že musel 4x zvedat po pádu motorku.... Z nepochopitelných důvodů po něm diváci podél trasy házeli šutry. To jsem snad ještě neslyšel. Samozdřejmně se to nahlásilo organizátorům, ale… :( Snad nejnáročnější a nejnepříjemnější byla pro jezdce 4 etapa. Hlavně z důvodu strašného množství šutrů. Komentář Martina Prokopa – to sem snad od někud navozili… Kvůli nim nabrali ztrátu Martin Macík, čtyřkolkář Zdeněk Tůma, motocyklista Milan Engel, který dojel posledních 60 kilometrů jen po ráfku a mnozí další nejen čeští závodníci. A když už vám defekt nezpůsobí ty, tak se vám 10 km před cílem 4 etapy na zadní osu namotá nějaký drát, píchne vám obě zadní kola a ještě k tomu rozseká zadní blatník a světlo, jako našemu čtyřkolkářoj Zdeňkoj Tůmoj. Sem tam nějaká penalizace za neprojetý kontrolní bod nebo zdržení při jeho hledání. V 5 etapě se drobet zdržel náš Martin Prokop s vozem Ford Raptor, který musel na trati měnit poloosu, od zadřené poloosy mu navíc začala hořet zadní část vozu, takže nejdřív museli hasit a pak to vše rozpálené vyndat a vyměnit. Také Martin Macík měl technické problémy, na svém Ivecu měnil ohnutou spojovací tyč na přední nápravě.
Co mi absolutně hlava nebere, jsou jezdci v kategorii malé moto. Jezdci jsou tu sami sobě servisem i mechanikem. O svou závodničku se starají sami, musí jim stačit jen bedna s nářadím, kterou jim vždy po etapě pořadatel přiveze do bivaku. Při závodě si tak musí dávat veliký pozor a zdaleka nemůžou tolik riskovat. "Snažím se hlavně nepadat. Ve třetí etapě jsem uhýbal autu a šel jsem přes řídítka. Musel jsem udělat servis řídítek a šel spát až o půlnoci. Ale teď to funguje ještě lépe než předtím," pochvaluje si Krejčí. I přez to bojují o bednu. Tedy až právě na Romana Krejčího, který měl v 6 etapě pád zhruba na 350. kilometru a vykloubil si rameno. Krejčí se po pěti etapách držel na 43. místě a bojoval o medailové umístění v dílčí kategorii jezdců soutěžících bez asistence. Jsou to borci. Dovedu si to jakž takž představit na závodech u nás, ale tady…. Klobouček dolů. Největší problémy v 6 etapě měl Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem, do kterého 3 km před cílem v plné rychlosti nešťastně napálil kamion Nizozemce Martina van den Brika a zničil mu celý předek. Auto se mu podařilo dotáhnout do cíle se ztrátou více jak 3 hodin. Prasklá vana na motoru, prasklé držáky motoru, rám dostal opravdu velkou ránu. Chlapy ale nic nevzdávají a rozhodli se pokračovat. Pomáhali mu k tomu i mechanici právě od van den Brika, který se mu přišel i omluvit.
Co je tu podle mě nedostačující, je účast diváků na etapách. Myslím si, že tu jsou o závodě hrozně málo informováni.  Možná jen mlaďáci, co jsou na internetu. Někteří vůbec netuší, co se děje. I přes to, že tu prý rychlá auta mají v oblibě a rádi se prý sami jedou do dun projet… Již i na zahájení to bylo v oblasti diváků slabé. Za to co se týče organizátorů, ti to měli zmáklé a připravené parádně! Ona byla donedávna Saúdská Arábie pro turisty těžko dostupná, hranice otevřeli teprve loni v září. Možná i proto nejsou místní na větší přítomnost cizinců zvyklí. Proto si i my sami dáváme radši pozor, kam jdem a co tam děláme… Neradi bychom, aby nás obklíčila kontrola - tři hlídkové vozy a chlapáci v maskáčích se zbraněmi u boku, jako se to stalo českému moderátorovi Vlastovi Korcovi, když tu s kolegou Michalem Dvořáčkem chtěli udělat pár záběrů od Rudého moře. Ale dopadlo to dobře… :) Jinak ale nemůžeme říct ani slovo, lidé jsou tu v pohodě.


PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ PO 1 PŮLCE DAKARU 2020

AUTOMOBILY: 1. Sainz 23:33:05, 2. Attíja -7:48, 3. Peterhansel -16:20, ...15. Prokop -2:49:56, 20. Zapletal -4:20:45, 41. Ouředníček -9:31:47, 51. Vaculík -16:39:03.
MOTOCYKLY: 1. R. Brabec 23:43:47, 2. P. Quintanilla -20:56, 3. Price -25:39, ...15. Michek -2:26:28, 27. Engel -3:58:47, 37. J. Brabec -5:51:31, 44. Vlček -7:44:22, 90. Veselý -15:09:03.
KAMIONY: 1. Karginov 25:06:20, 2. Šibalov -19:07, 3. Vjazovič -37:03, 4. Loprais -1:49:04, 5. Macík -1:59:33, ...10. Šoltys -3:49:50.
BUGGY: 1. López, Latrach 28:52:26, ...28. Macháček -11:07:46.
ČTYŘKOLKY: 1. Casale 30:11:37, 12. Zdeněk Tůma – 2:38:54.