Novinky ze světa motorsportu SVC

Již za sebou máme 1 půlku letošního Dakaru. Od moře stoupáme výš, teploty klesají níž. Kšiltovky jsme čenžli za kulichy, ale nic nás neodradí. Zatím co jsme se první 3 etapy pohybovali poblíž vody, v pondělí byla i koupačka v rudém, sakra ledovém moři, ve středu se mi při 4 etapě na hodinkách ukázalo 2216 mnm. Ze začátku jsme si v noci libovali v nějakých 20 stupních, teď již vymýšlím, jakou rourou bych si protáhl výfuk vedle od centrály k sobě do stanu, jelikož ve 3 vrstvách oblečení se mi spí sakra blbě… Co by novinář, vstávám dříve, než sami závodníci, protože můžeme vyjet na trať max. 1 hodinku před jejich startem. Takže vstávačka i před 4 ranní…a pak čtení v road boocích a hledání GPS souřadnic. A ještě že mě doma napadlo si stáhnout offline mapy, mezi těma dunama není absolutně žádný signál.
Hned na úvod letošní Rallye Dakar to byl pro závodníky křest ohněm, tenhle závod, který se nově jede v Saudské Arábii, není zdaleka jednoduchý. První půle, skoro všech 6 etap bylo převážně kamenitých. Kameny jsou tu snad všech velikostí, některé jsou schované i v písečných úsecích a způsobují nespočet defektů. A jak to člověk nějak víc rozbije v prvních třech etapách, je pak dost těžké se snažit o nějaký dobrý výsledek… Třeba Martin Prokop ve 2 etapě přehazoval roztrhané gumy hned 3x, jedna mu dokonce hořela a Fernando Alonso rovnou urval kolo. Pár posádek se ze začátku trápilo také se sníženým výkonem motoru. A strašně se práší i motorky práší skoro jako auta. Hodně zajímavý byl právě pro motocyklisty konec 3 etapy.  Její výsledky se dodatečně měnily. Byla to zrovna jedna z etap, kdy dostávali závodníci roadbooky krátce před startem, bohužel v nich byla chybka. V GPS chyběl jeden kontrolní bod, hledali ho, ale nenašli….nebo tam tedy byl, ale na nějaké kamenité hoře, na kterou se nedalo dostat. Milan Engel říkal, že tam zkoušel skákat po velkých šutrech jak kamzík, ale nic… :) Organizátoři tedy závěrečnou část etapy zrušili a místo původních 404 km tak měli měřených jen 389. A ještě méně příjemná byla tato etapa pro motorkáře Jana Brabce a to né jen proto, že musel 4x zvedat po pádu motorku.... Z nepochopitelných důvodů po něm diváci podél trasy házeli šutry. To jsem snad ještě neslyšel. Samozdřejmně se to nahlásilo organizátorům, ale… :( Snad nejnáročnější a nejnepříjemnější byla pro jezdce 4 etapa. Hlavně z důvodu strašného množství šutrů. Komentář Martina Prokopa – to sem snad od někud navozili… Kvůli nim nabrali ztrátu Martin Macík, čtyřkolkář Zdeněk Tůma, motocyklista Milan Engel, který dojel posledních 60 kilometrů jen po ráfku a mnozí další nejen čeští závodníci. A když už vám defekt nezpůsobí ty, tak se vám 10 km před cílem 4 etapy na zadní osu namotá nějaký drát, píchne vám obě zadní kola a ještě k tomu rozseká zadní blatník a světlo, jako našemu čtyřkolkářoj Zdeňkoj Tůmoj. Sem tam nějaká penalizace za neprojetý kontrolní bod nebo zdržení při jeho hledání. V 5 etapě se drobet zdržel náš Martin Prokop s vozem Ford Raptor, který musel na trati měnit poloosu, od zadřené poloosy mu navíc začala hořet zadní část vozu, takže nejdřív museli hasit a pak to vše rozpálené vyndat a vyměnit. Také Martin Macík měl technické problémy, na svém Ivecu měnil ohnutou spojovací tyč na přední nápravě.
Co mi absolutně hlava nebere, jsou jezdci v kategorii malé moto. Jezdci jsou tu sami sobě servisem i mechanikem. O svou závodničku se starají sami, musí jim stačit jen bedna s nářadím, kterou jim vždy po etapě pořadatel přiveze do bivaku. Při závodě si tak musí dávat veliký pozor a zdaleka nemůžou tolik riskovat. "Snažím se hlavně nepadat. Ve třetí etapě jsem uhýbal autu a šel jsem přes řídítka. Musel jsem udělat servis řídítek a šel spát až o půlnoci. Ale teď to funguje ještě lépe než předtím," pochvaluje si Krejčí. I přez to bojují o bednu. Tedy až právě na Romana Krejčího, který měl v 6 etapě pád zhruba na 350. kilometru a vykloubil si rameno. Krejčí se po pěti etapách držel na 43. místě a bojoval o medailové umístění v dílčí kategorii jezdců soutěžících bez asistence. Jsou to borci. Dovedu si to jakž takž představit na závodech u nás, ale tady…. Klobouček dolů. Největší problémy v 6 etapě měl Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem, do kterého 3 km před cílem v plné rychlosti nešťastně napálil kamion Nizozemce Martina van den Brika a zničil mu celý předek. Auto se mu podařilo dotáhnout do cíle se ztrátou více jak 3 hodin. Prasklá vana na motoru, prasklé držáky motoru, rám dostal opravdu velkou ránu. Chlapy ale nic nevzdávají a rozhodli se pokračovat. Pomáhali mu k tomu i mechanici právě od van den Brika, který se mu přišel i omluvit.
Co je tu podle mě nedostačující, je účast diváků na etapách. Myslím si, že tu jsou o závodě hrozně málo informováni.  Možná jen mlaďáci, co jsou na internetu. Někteří vůbec netuší, co se děje. I přes to, že tu prý rychlá auta mají v oblibě a rádi se prý sami jedou do dun projet… Již i na zahájení to bylo v oblasti diváků slabé. Za to co se týče organizátorů, ti to měli zmáklé a připravené parádně! Ona byla donedávna Saúdská Arábie pro turisty těžko dostupná, hranice otevřeli teprve loni v září. Možná i proto nejsou místní na větší přítomnost cizinců zvyklí. Proto si i my sami dáváme radši pozor, kam jdem a co tam děláme… Neradi bychom, aby nás obklíčila kontrola - tři hlídkové vozy a chlapáci v maskáčích se zbraněmi u boku, jako se to stalo českému moderátorovi Vlastovi Korcovi, když tu s kolegou Michalem Dvořáčkem chtěli udělat pár záběrů od Rudého moře. Ale dopadlo to dobře… :) Jinak ale nemůžeme říct ani slovo, lidé jsou tu v pohodě.


PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ PO 1 PŮLCE DAKARU 2020

AUTOMOBILY: 1. Sainz 23:33:05, 2. Attíja -7:48, 3. Peterhansel -16:20, ...15. Prokop -2:49:56, 20. Zapletal -4:20:45, 41. Ouředníček -9:31:47, 51. Vaculík -16:39:03.
MOTOCYKLY: 1. R. Brabec 23:43:47, 2. P. Quintanilla -20:56, 3. Price -25:39, ...15. Michek -2:26:28, 27. Engel -3:58:47, 37. J. Brabec -5:51:31, 44. Vlček -7:44:22, 90. Veselý -15:09:03.
KAMIONY: 1. Karginov 25:06:20, 2. Šibalov -19:07, 3. Vjazovič -37:03, 4. Loprais -1:49:04, 5. Macík -1:59:33, ...10. Šoltys -3:49:50.
BUGGY: 1. López, Latrach 28:52:26, ...28. Macháček -11:07:46.
ČTYŘKOLKY: 1. Casale 30:11:37, 12. Zdeněk Tůma – 2:38:54.

 
Zobrazit článek
1. den  05/01/2020 
Jeddah > Al Wajh,  SS: 319 km,  752 km včetně přejezdů

Úvodní fáze závodu Dakar 2020,
    po oklepání se po problémech a nehodě Martina Kolomého jsem brzo večer zalehl, a to z důvodu, abych vytěsnil nepříjemné zážitky.... 
Přesto jsem měl problém usnout, zážitek z testování, kdy jsem zůstal hned napoprvé v poušti bez vody, čepky proti slunci, namazání UV faktorem 50... v mém stanu 1kk se mi hlavou honily různé myšlenky a přitom jsem po dlouhé době v ten den v 37 stupních naběhal 26 km, stejně nešlo usnout.
Dodnes se bavím při vzpomínce, jak mi Viktor Chytka z auta oznámil -> Kolomému nejde zatáhnout noha jdi k němu, pošleme tam asisťák, na můj dotaz -> kde stojí ?? .. jsem dostal úžasnou odpověď -> jdi po stopách :-D :-D a odjeli.... Já ucho koukl na zem a říkám si ... tvl, si ze mě dělá srandu ... ale úkol zněl jasně, a tak jsem šel dunka, nedunka a hledal Martina :-D  a asi po 9 km našel, mezitím mě málem několikrát přejel náklaďák, motorka, kteří mě přes duny neviděli....oddechl jsem si, když jsem ho našel, ale bohužel :-D  jemu se to podařilo opravit a neviděl jak se kněmu hrnu :-D a tak bouchl dveřmi a odjel... a já tam stál s pusou od ucha k uchu a říkal si, že tohle bude pane super 14 dní mimo kancelář. 
Taky jsem se děsil, zda ráno stihnu sbalit stan, kam dát rakev na věci a... a aby mi Mára neujel, a tak si radši budíček posunul na 4:30, sraz byl na 5 u auta ..... 
A tak šup chrnět, brzo ráno vstávačka a start do 1 etapy…
Ač vstávám na závodech taky brzy, tak většinou na mě přijde řada třeba až okolo 11 hodinky. Tak tady se vstává třeba ve 4. Neva, těšil jsem se jak malej kluk. Start nejtěžšího terénního závodu na světě. Pořadatelé slibovali, že to bude návrat k africkému Dakaru, jak délkou etap, tak charakterem trasy. Co je nového? Ve 4 etapách dostanou posádky road booky těsně před závodem, auta, kamiony a buginy 15 min. před startem, motorkáři 25 min. A to z důvodu tzv. mapmanů, kteří si nechali zaplatit za to, že přes noc vytipují posádkám případné zkratky či nebezpečné úseky. 
Po probuzení bylo jak jsem čekal, stan my udělal hned po ránu slušný nervy, jednou mě i sežral a vyplivl, vzpoměl jsem si na film Adéla ještě nevečeřela a najednou to šlo...  Snídaně za pochodu a do auta abychom včas dojeli na zvolený bod cca 300 km od startu závodu... Při výjezdu z brány se mě několika násobný účastník Dakaru Marek Spáčíl zeptal, kam má jet ... doprava nebo doleva ???  mou odpověď jak to mám vědět Mára rychle sejmul -> naviguješ!!!, já smích a říkám Máro hele na to mám na firmě Sebika, Mára tak mu zavolej, nemáme čas a já nevím kam jet a auto je prázdné potřebujeme naftu a tu prodávají za městem :-D ....  a tak se ze mě nedobrovolně stal navigátor. :-D ale musím říci, že za 3 dny jsme vždy vše našli, ale trápil jsem se. Druhý týden jsem to ale měl již plně pod kontrolou a pokud nebylo ohrožené naše poslání, tak jsem si směřoval auto kam jsem se chtěl podívat.

Dojeli jsme na naší první stanovenou kvótu a mohli jsme se tak vydat s Markem a Antonínem na obhlídku, přijíždějící motorky signalizovali že za cca 30-60 min.
Našli jsme super místo, kde můžeme čekat příjezdy v takovém jako by zvonu, v tomto místě museli zkrátka projet okolo nás, závodníky jsme měli na dosah a viděli i dlouhý příjezd a odjezd, sledovali motorkáře, 4 kolky a dívali se na to, kdo jak jede, řadí, jak volí stopu a funguje mu to, kdo jede na výsledek a kdo jen na účast... a těšil se na Martina Prokopa a auta, věděl jsem, že jak pojede Martin, tak máme svůj Press car závod a hned se přesouváme dalších 300 km na jiný bod a kamiony neuvidíme... 
No a pak to přišlo, zaburácení pořádných motorů a již jsme koukali, jak se k nám řítí auta.... u prvních dvou jsem byl ještě mimo, neuměl jsem si to v hlavě porovnat, ale pak jsem si již vychutnával a porovnal jízdní styl elitních jezdců a chování vozidel...  a začalo mi docházet, co je vlastně Dakar a co tyto závodníky žene vpřed.... omluva, ale do vyprávění ani psaní to nahrnout nejde to se opravdu musí zažít a vidět na vlastní bulvy.

Etapa se vyznačovala velkými šutráky, prachem a taky pískem ( i my jednou vykopávali auto). Závodníci v první etapě malinko bloudili a bylo dost defektů, vlastně na takto ryché etapě defekty rozdávali umístnění a pořadí po prvním dnu. Bylo hodně teplo a největší asi Romainu Dumasovi (vítězi Pikes Peaku a závodu LeMans ), kterému bohužel shořelo auto. Jako příznivec motorů a obsahů, nesnášející turba a již vůbec né elektro kokšoviny, jsem přemýšlel, zda ho ten nahoře v Saudské, kde nafta stojí na naše cca 3,20, nepotrestal za rouhání a koketování s elektro auty. 

Sice jsem ráno trošku záviděl jiným novinářům, kteří vyspávali v bivaku a zadky mezi bivaky si vozili v obytkách a došli tak maximálně na start nebo jako někde jednou do terénu, kde to stejně proseděli v autě :-D, ale ty zážitky přez den mi to vše vynahradili.
Hned jsem pochopil, že tak, jak jsem si myslel, že budu denně psát krátké články a posílat fota a videa, to nepůjde. Musel jsem vše přehodnotit a dal přednost tomu to vše vidět, zažít, zaznamenet ve svých videích a fotkách, taky ale nohách a zádech, před virtuálním novinářem, (ono i zjištění o tom jak pracují, bylo pro mě na Dakaru jediné zklamání). 
Je to něco neuvěřitelného si to zažít na vlastní kůži a vše vidět takhle z blízka, sledovat, jak vše funguje, jak fungují jednotlivá auta, piloti, navigátoři, jak se tváří a prožívají to třeba po dojezdu do neutralizace, kam se tým nedostane a je to jen na posádce vozu... jak fungují jednotlivé týmy... od managera přez švadlenu po kuchaře ... když se mi něco líbilo na trati, tak jsem se šel večer v bivaku podívat, jak to mají udělané a kde se dalo jsem strčil hlavu i do diferáku. 
Dá se říci, že pro mě v organizaci a zázemím vyhrál MP Sports Martina Prokopa a pak Kamaz ... všude šikovný kluci a jak já jim říkal, byli jak kobilky,  když se rozlezli po autě,  tak byli všude,  ale nikdo si vzájemně nepřekážel a přesně věděl co má na starosti a je jedno, zda to bylo ložisko v kole nebo v mezi čase udělat týmu kafe, vždy ale byli 100% přesný.
A pak mi zbylo již poslední ve 22:30 postavit stan, nejnutnější hygienu, poslat rychlé info domů na naší skupinu SVC Dakar 2020 pusu Lucince a ve 24:00 zavřít oči, spinkat a s myšlenkami, zda ten stan složím napoprvé nebo se budu trápit, zda stačí budík na 4:40 nebo zda si ho mohu dovolit dát na 4:58 :-D 
Wmax.
Zobrazit článek Přehrát video
A blíží se nám víkend a s ním i start do závodu…
Pátek byl přejímkový a to jak pro auta ( administrativní a technické ), tak pro mě nově jako pro novináře. Bylo to dlouhé, ale parádní…. Venku pařák, ale my byli naštěstí schovaní ve velké ventilované hale. A večer povinný briefing.
Jo a jen tak mezi řečí - co se týče stravování, tak k večeři máme třeba taková typická Saudská jídla jako svíčková, špagety, krupicovou kaši nebo palačinky. Mp-Sports s sebou má parádního kuchtíka.
A taky musím podotknout to, že né vždy, když si usmyslíte jít na nákup, vám to musí vyjít. Může se stát, že obchoďáky budou mít zavřeno, protože místní se zrovna modlí. V sobotu byl, dá se říci, jakž takž free den. Teda ne pro mechoušky.
Po bivaku probíhali poslední kontroly, úpravy, nastavení aut a večer čekalo posádky představování, zahájení na startovní rampě Dakaru 2020.
Taky parádní záležitost, fakt krása. I počasí zatím super, večír příjemných 21 stupňů, a šup chrnět, brzo ráno vstávačka a start do 1 etapy… Ač vstávám na závodech taky brzy, tak většinou na mě přijde řada třeba až okolo 11 hodinky. Tak tady se vstává třeba ve 4. neva, těšil jsem se jak malej kluk a tak cca 5 hodin spánku v průběhu 14 dnů s jedním dnem volna dám.... 
Start nejtěžšího terénního závodu na světě. Pořadatelé slibovali, že to bude návrat k africkému Dakaru, jak délkou etap, tak charakterem trasy. Co je nového? Ve 4 etapách dostanou posádky roadbooky těsně před závodem, auta, kamiony a buginy 15 min. před startem, motorkáři 25 min. A to z důvodu tzv. mapmanů, kteří si nechali zaplatit za to, že přes noc vytipují posádkám případné zkratky či nebezpečné úseky.
V letošní startovní listině je 31 Čechů. 4 kamiony ( Macík, Lopraiz, Šoltys, Randýsek ), 4 auta ( Prokop, Zapletal, Ouředníček, Vaculík ), 1 bugina ( Tůma ), 2 čtyřkolky ( Tůma, Kubiena) a 6 motorek ( Michek, Engel, Krejčí, Brabec, Vlček, Veselý ). 
 
Zobrazit článek Přehrát video
Hned druhý den nás čekalo tzv. testování – shakedown. Bohužel, tímto dnem konec účasti Martina Kolomého na Dakaru 2020.
Osudnou se mu stala dlouhá rovinka a skok po ní, auto dopadlo přímo na čumák, poté se přetočilo přes boudu a dopadlo zpět na kola. Martin vylezl z auta a chtěl v testování pokračovat, je to ďábel, ale pak se mu přitížilo a musel pro něj přiletět vrtulník.
Zprávy z nemocnice – prasklý 3 obratel a 2 naprasklý.
Jeho navigátor Jirka Stross byl v pořádku, ale také za ním jel sanitkou na kontrolu. 
Ve středu byl Martin přepraven do ČR. Můžete mít za sebou x kilometrů…x testování, ale tohle je prostě motorsport. I když já sám dobře vím, že se tohle může stát, nesmírně mě to mrzí a štve. Strašně tu ten chlapík chybí.
Teď ale hlavně ať je co nejdřív v cajku! Dakaru se Martin Kolomý účastnil již 10x.
Několikrát projel cílem etapy jako vítěz, největší úspěch měl v roce 2015, kdy obsadil 5 místo. Vše ale doposud v kamionech, letos poprvé měl jet Dakar v osobním závodním speciálu Ford Raptor postaveným v dílnách MP-Sports.
A to je velký přesun. Vše je úplně jinak… 
zdroj Wmax
Zobrazit článek Přehrát video

Publikováno 01.01.2020

Změna je život…a tak, když přišla nabídka od Martina Kolomého jet s ním a týmem MP-Sports na Dakar jako pilot press caru a novinář, moje odpověď byla jasná.
Zkusit a prožít ten náš závodnický svět z pro mě úplně jiné stránky, kde nebudu muset řešit, jestli mám v kamionu vše sbaleno, jak si mám nastavit auto, jaké dám pneu…nešlo odmítnout.
Nakonec pro mě to balení bylo možná horší, než když jedu na své závody. Nemohl jsem se roztáhnout po celém kamionu, jak jsem zvyklí a vzít s sebou milión věcí, který stejně nikdy nepotřebuji a musel se vejít do určité velikosti balení i se stanem, karimatkou a spacákem. S celým týmem MP-Sports jsme odlétali 31.12. po 19 hodině, Silvestra jsme si tak oslavili na mezipřistání v Istanbulu a na Nový Rok jsme byli už na místě.
V letadle jsme spali možná 2 hodinky, po příletu na letišti vyřešili papíry, sim kartu vám tu totiž dají jen na pas a otisk prstů.
Pak vyzvednout auta v přístavu a pořešit data a spojení domů, což byl třeba pro mě úkol na celý den, jelikož mi ta milá paní na letišti zapomněla něco potvrdit v pase, tak jsem si musel udělat výlet zpět…mechanici, ti se pustili hned do práce, stavění zázemí a pod…což vám teda řeknu, že je obdivuju a smekám před nimi, je nějaký čtvrtek, pátek…tedy jsme tu 8-9 dní a tohle stavění a balení celého zázemí už mají kluci za ty dny párkrát za sebou a já nadávám, že se třeba ve Slovinsku musíme stěhovat přes cestu. :)
Mě teď čekalo postavit si svůj domeček, jako ve stanu jsem nespal už sáááákra dlouho.
Wmax
Zobrazit článek

Publikováno 30.12.2019

Historie vytrvalostního závodu Paříž Dakar se začala psát v roce 1979.  
Rallye Paříž-Dakar nebo jinak také Dakarská Rallye a zkráceně pouze Dakar je každoroční závod off-road vozidel a motocyklů. Soutěž je organizována A.S.O. – Amaury Sport Organisation. Závodu se mohou zúčastňovat závodníci jak z řad profesionálů, tak i z řad amatérů, kteří běžně tvoří kolem 80 % zúčastněných.
I když oficiální název zní Rallye, jedná se spíš o vytrvalostní závod v terénu, kde se více používají upravené terénní speciály než klasické soutěžní vozy používané v závodech rallye. Většina měřených úseků vede těžkým terénem. Převážně se sestávají z průjezdů písečnými dunami, blátem, travnatými pláněmi a skalních úseků. Délka etap se pohybuje od několika desítek kilometrů do stovek kilometrů denně.
Kdy a kde se Dakar uskutečnil 
 
1979 – 1980 Paříž – Dakar 1981 – 1988 Paříž – Alžír – Dakar
1989 Paříž – Tunis – Dakar 1990 – 1991 Paříž – Tripolis – Dakar
1992 Paříž – Kapské Město 1993 Paříž – Dakar
1994 Paříž – Dakar – Paříž 1995 – 1996 Granada – Dakar
1997 Dakar – Agadez – Dakar 1998 Paříž – Granada – Dakar
1999 Granada – Dakar 2000 Dakar – Káhira
2001 Paříž – Dakar 2002 Arras – Dakar
2003 Marseille – Šarm aš-Šajch 2004 Clermont-Ferrand – Dakar
2005 Barcelona – Dakar 2006 – 2007 Lisabon – Dakar
2008 (Lisabon - Dakar) závod zrušen 2009 Buenos Aires – Valparaíso – Buenos Aires
2010 - 2011 Buenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires 2012 Buenos Aires – Lima
2013 Lima – Santiago de Chile 2014 Rosario – Valparaíso
2015 Buenos Aires – Iquique – Buenos Aires 2016 Buenos Aires – Salta – Rosario
2017 Asunción – La Paz – Buenos Aires 2018 Lima – La Paz – Córdoba
2019 Jeddah-Al Qiddiya Saudi Arabia 2020 Jeddah-Al Qiddiya
 
ROK AUTA MOTOCYKL KAMION LOKALITA
1979 Genestier  Land Rover Neveu  Yamaha   Paříž – Dakar
1980 Kottulinsky  Volkswagen Neveu  Yamaha Ataouat Sonacome Paříž – Dakar
1981 Metge  Land Rover Auriol  BMW Villette  ALM/ACMAT Paříž – Dakar
1982 Marreau  Renault Neveu  Honda Groine  Mercedes-Benz Paříž – Alžír – Dakar
1983 Ickx  Mercedes-Benz Auriol  BMW Groine  Mercedes-Benz Paříž – Alžír – Dakar
1984 Metge  Porsche Rahier  BMW Lalleu  Mercedes-Benz Paříž – Alžír – Dakar
1985 Zaniroli  Mitsubishi Rahier  BMW Capito  Mercedes-Benz Paříž – Alžír – Dakar
1986 Metge  Porsche Neveu  Honda Vismara  Mercedes-Benz Paříž – Alžír – Dakar
1987 Vatanen  Peugeot Neveu  Honda VAN de Rooij  DAF Paříž – Alžír – Dakar
1988 Kankkunen  Peugeot Orioli  Honda Loprais  Tatra Paříž – Alžír – Dakar
1989 Vatanen  Peugeot Lalay  Honda Kategorie nebyla vypsána Paříž – Tunis – Dakar
1990 Vatanen  Peugeot Orioli  Cagiva Villa  Perlini Paříž – Tripolis – Dakar
1991 Vatanen  Citroën Peterhansel  Yamaha Houssat  Perlini Paříž – Tripolis – Dakar
1992 Auriol  Mitsubishi Peterhansel  Yamaha Perlini  Perlini Paříž – Sirte – Kapské Město
1993 Saby  Mitsubishi Peterhansel  Yamaha Perlini  Perlini Paříž – Dakar
1994 Lartigue  Citroën Orioli Cagiva Loprais  Tatra Paříž – Dakar – Paříž
1995 Lartigue  Citroën Peterhansel  Yamaha Loprais  Tatra Granada – Dakar
1996 Lartigue  Citroën Orioli  Yamaha Moskovskich Kamaz Granada – Dakar
1997 Shinozuka  Mitsubishi Peterhansel Yamaha Reif Hino Dakar – Agades – Dakar
1998 Fontenay  Mitsubishi Peterhansel Yamaha Loprais Tatra  Paříž – Granada – Dakar
1999 Schlesser  Renault Sainct BMW Loprais Tatra Granada – Dakar
2000 Schlesser  Renault Sainct  BMW Čagin Kamaz Paříž – Dakar – Káhira
2001 Kleinschmidt  Mitsubishi Meoni KTM Loprais Tatra Paříž – Dakar – Káhira
2002 Masuoka  Mitsubishi Meoni KTM Čagin Kamaz Arras – Madrid – Dakar
2003 Masuoka  Mitsubishi Sainct KTM Čagin Kamaz Marseille – Šarm aš-Šajch
2004 Peterhansel  Mitsubishi Roma KTM Čagin Kamaz Clermont-Ferrand – Dakar
2005 Peterhansel  Mitsubishi Despres   KTM Kabirov Kamaz Barcelona – Dakar
2006 Alphand  Mitsubishi Coma  KTM Čagin  Kamaz Lisabon – Dakar
2007 Peterhansel  Mitsubishi Despres KTM Stacey MAN Lisabon – Dakar
2008 Závod zrušen z bezpečnostních důvodů den před startem
2009 de Villiers  Volkswagen Coma KTM Kabirov  Kamaz Buenos Aires – Valparaíso – Buenos Aires
2010 Sainz  Volkswagen Despres KTM Čagin  Kamaz Buenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires
2011 Al-Attiyah  Volkswagen Coma KTM Čagin  Kamaz Buenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires
2012 Peterhansel  Mini Despres KTM Van  de Rooij Iveco Buenos Aires – Lima
2013 Peterhansel  Mini Despres  KTM Nikolajev Kamaz Lima – Santiago de Chile
2014 Roma  Mini Coma  KTM Karginov  Kamaz Rosario – Valparaíso
2015 Al-Attiyah  Mini Coma  KTM Mardějev Kamaz Buenos Aires – Iquique – Buenos Aires
2016 Peteransel  Peugeot Price  KTM Van de Rooij  Iveco Buenos Aires – Salta - Rosario
2017 Peterhansel  Peugeot Sunderland  KTM Nikolajev Kamaz Asunción – La Paz – Buenos Aires
2018 Sainz  Peugeot Walkner  KTM Nikolajev Kamaz Lima – La Paz – Cordóba
2020 / Sainz  MINI                  /                                   / Jeddah- AL Qiddiya

Česká stopa na Dakaru s umístněním na bedně:
 
1987 Stříbrná medaile K. Loprais, J. Krpec, R. Stachura, Tatra 
1987 Bronzová medaile J. Moskal, J. Joklík, P. Záleský, LIAZ 1. místo v kategorii sériových kamionů
1988 Zlatá medaile K. Loprais, R. Stachura, T. Mück, Tatra 
1988 Stříbrná medaile J. Moskal, F. Vojtíšek, P. Záleský, LIAZ 
1990 Bronzová medaile Z. Kahánek, J. Havlík, J. Krpec, Tatra 
1992 Bronzová medaile K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, Tatra 
1994 Zlatá medaile K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, Tatra 
1995 Zlatá medaile K. Loprais, R. Stachura, T. Tomeček, Tatra 
1996 Stříbrná medaile K. Loprais, R. Stachura, T. Tomeček, Tatra 
1996 Bronzová medaile L. Fajtl, J. Janoušek, F. Wurst, Tatra 
1998 Zlatá medaile K. Loprais, R. Stachura, J. Čermák, Tatra 
1999 Zlatá medaile K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, Tatra 
1999 Bronzová medaile T. Tomeček, A. De Azevedo, L. Neubarthová, Tatra 
2000 Stříbrná medaile  K. Loprais, R. Stachura, P. Gilar, Tatra 
2001 Zlatá medaile K. Loprais, J. Kalina, P. Hamerla, Tatra 
2002 Stříbrná medaile  K. Loprais, J. Kalina, P. Hamerla, Tatra 
2003 Stříbrná medaile  T. Tomeček, A. De Azevedo, J. Martinec, Tatra 
2007 Bronzová medaile  A. Loprais, P. Gilar, Tatra



Za SVC GROUP - WMAX

 
Zobrazit článek Přehrát video
3.. 2.. 1.. START Testování se Shrekem proběhlo na plný plyn  Dakar Rally 2020, pojď do nás jsme ready. 
Po deseti letech závodění v nákladních vozech se Martin s novým rokem 2020 připravuje na velkou změnu, první Dakar v jiné kategorii vozidel. 
Po 6 letech spolupráce s týmem Buggyra Racing přestupuje do týmu MP-Sports ke svému krajanovi Martinu Prokopovi, aby zaujal místo druhého týmového řidiče.
Do auta s Martinem Kolomým nasedne bývalý kolega mechanik Jiří Štross.
Martin se stále ještě musí vyrovnat se svým novým Fordem Raptor, ale má rozsáhlé zkušenosti s Dakarem, ostatně rally se zúčastnil desetkrát, v roce 2013 dokonce zaujal 5. místo.
Poté, co tvrdě pracoval, aby byl připraven na Dakar 2020 doufá, že vyvrátí staré pořekadlo a ukáže, že ve skutečnosti můžete starého psa nějaké ty nové kousky ještě naučit.
„Krátce Martinova slova po posledním Dakaru jsem věděl, že nebudu pokračovat se svým bývalým týmem Buggyra, protože naše situace byla komplikovaná. 
Jsem rád, že jsem dokázal spojit síly s Martinem Prokopem. Když jsem s ním šel na první jízdu, asi po 20 minutách jsem přemýšlel o vrácení řidičského průkazu! Bude to ale nový zážitek a těším se na to.
Už jsem se toho hodně naučil o tom, jak je auto naladěno a jak všechno funguje. Jízda s Martinem je náročná, takže jsem opravdu zintenzivnil své přípravy.“
 
Zobrazit článek Přehrát video
V roce 2020 SVC GROUP partnerem na Dakaru 2020 a zároveň se jej zučastňuje ne formě doprovodu / Vladimír Vitver jako zástupce SVC GROUP pojede novinářské auto a i poprvé v životě jako novinář a fotograf souběžně ze závodníky a zároveň plní pár dalších věcí doprovodu pro Martina Kolomého  
Zobrazit článek Přehrát video

Publikováno 01.12.2019

DAKAR 2020 POPIS DNÍ a  ETAP

START   2 až 5 LEDEN 2020  
Druhé město této země s 3,5 milionu obyvatel je také hospodářským střediskem díky obchodnímu přístavu, který byl založen v Rudém moři v sedmém století. Výjimečná bude svátost místa, brána Mekka a Medina, zejména odrazový můstek pilotů a posádek Dakaru. Proud vody krále Fahda, který poháněl jeho drahokam rychlostí 375 km / h, stejně jako věž Jeddah, která brzy dosáhne výšky 1001 metrů, dá konkurentům představu o velikosti a výkonu. Nutno upozornit, že bude vždy brzo tma lehce po 17h30 a to během celého Dakaru 2020

1. den  05/01/2020 
Jeddah > Al Wajh, 752 km - SS: 319 km 
Úvodní fáze není neškodné prostředí. Jedná se hlavně o shrnutí všech prvků tohoto vydání: rychlé, klikaté, duny, kameny. S tolika rozmanitostí nepodceňujte tento mini-Dakar, nutno šetřit pneumatiky.
 
2.den  06/01/2020 
Al Wajh > Neom, 401 km - SS: 367 km 
U většiny cesty se pojede rychle ale pozor na technické pasáže. Ale zvláštnosti navigace v saúdské Arabie se začínají projevovat. 
Je čas naučit se spoléhat na nová měřítka, když množství stop vede k nejasnostem a zvyšuje se riziko se ztratit pozor. Opět nutno šetřit kola. 
U motocyklů a čtyřkolek je to také první část fáze „super maraton“. 

3. den 07/01/2020 
Neom > Neom, 489 km – SS: 404 km 
Smyčka která startuje z budoucí Mega města NEOM je klenot. Rally přivede závodníky na hranice Jordánska a nabízí řadu kaňonů a hor, které prozkoumají na písčitém koberci. Na tomto speciálu vystoupí Dakar na nejvyšší bod v nadmořské výšce 1 400 metrů ..  pozor první tři dny budou z hlediska jízd a šetření vozu základ úspěchu. 

4. den 08/01/2020
Neom > Al Ula, 676 km – SS: 453 km 
Trať střídá rovnoměrně části písku a štěrku, to vše na obecně kolejových tratích. Bude však nutné neplést si rychlost a ostražitost, protože náročná navigace se postará opět o překvapení, organizátor si v této etapě dal velice záležet na navigaci, tak pozor. Při spojovačce budou milovníci starověku moci vytáhnout svůj fotoaparát a nafotit Nabatejské chrámy. 

5. den 09/01/2020
 Al Ula > Ha’il, 563 km - SS: 353 km 
V písčitém prostředí dne budou zejména objemné skály sloužit jako orientační body, aby se zabránilo chyb v navigaci. 
Méně technická etapa, ale stejně působivé jako duny, stojí před závodníky velké písečné kopce. Sjezdy, někdy poseté velbloudovou trávou, budou vyžadovat ještě jemnější a bezpečnější jízdu. 

6. den  10/01/2020 
Ha'il > Riyadh, 830 km - SS: 478 km 
Změna scenérie je radikální. Tentokrát je etapa 100% písek, off-road v celém rozsahu. Po poměrně rychlé první části, budou mít experti na ježděni v dunách výhodu. Zejména závodníky, kterým duny nedělají problém, si tuto etapu užijí v plné parádě. 
Následně bude den volna. 

7. den 11/01/2020
Riyadh den volna 
Velké sady, které daly svému městu název v osmnáctém století (arabské zahrady), v podstatě ustoupily městské struktuře, která se rozkládá na více než 1500 km2 (vs 105 km2 pro Paříž, 203 km2 pro Buenos Aires) a s více než šesti milionů obyvatel. Demografický růst zaznamenaný v hlavním městě od 70. let byl doprovázen výstavbou několika grandiózních mrakodrapů s inovativní architekturou, jako je věž Al Faisaliah (267 m), centrum království (302 m) nebo Burj Rafal (307 m). 

8. den 12/01/2020
Riyadh > Wadi Al-Dawasir, 741 km - SS: 546 km 
Nabídka po dnu volna je bohatá ... nejdelší etapa Dakaru je také jednou z nejpestřejších. 
Duny jsou rozptýleny po celé etapě, kde bude potřeba překonat malé vrcholy a to v pár kilometrech. Mezi těmito částmi vrcholy se střídá off road cesta a sektory, kde početné křížené cesty zakazují spolujezdcům výkyvy koncentrace. Rychlé ..., ale ne moc! 

9. den 13/01/2020 
 Wadi Al-Dawasir > Wadi Al-Dawasir, 713 km - SS: 474 km 
Smyčka dne umožňuje průlom na jih, kde závodníci najdou horské krajiny, kaňony a překvapivé kontrasty barev: například černé kameny na bílém písku ... Pro milovníky čisté rychlosti bude přímá 40 kilometrová rovina , aby spolkli „plný plyn“, zatímco těch pár dalších dun bude vyžadovat velkou obratnost. 

10. den 14/01/2020 
Wadi Al-Dawasir > Haradh, 891 km - SS: 415 km 
Dakar se touto dlouhou etapou připravuje na vstup do „Prázdné čtvrti“. Aby se závodníci do této oblasti dostali, bude nutno dbát především na bezchybnou navigaci, tentokrát s většinou tvrdým a velmi rozbitým povrchem, kde bude potřeba dbát na opatrnost. Při příjezdu do města Haradh, který byl postaven na ropě a zemědělství, se rally vrací do nové sekvence. 

11. den 15/01/2020 
Haradh > Shubaytah, 608 km - SS: 534 km 
Maratonská etapa vyžaduje kvalitní ovládání jízdy v rally raidu: vytrvalostní schopnost, rozložení sil. První etapa speciálu ponoří závodníky a posádky do obrovských širokých pist „prázdné čtvrti“ která má rozlohu 500 km x 1000 km. 
Není třeba, se na této etapě zdržet, protože posledních 30 kilometrů se jede pouze v dunách. A noc padá rychle! Při příjezdu do této maratonské etapy je povolena pouze pomoc mezi závodníky. 

12. den 16/01/2020 
Shubaytah > Haradh, 744 km - SS: 379 km 
Dejte si pozor na oči, etapa začíná krásnou přírodou, která se rozprostírá na 80 km: nejkrásnější duny v zemi. Na takové vzdálenosti nechybí riziko zapadnout v příliš dlouhé hromadě písku tak velký pozor. Poté budou závodníci jezdit po cestách prvních průzkumníků černého zlata, kteří prozkoumali region. Maratonská etapa končí. 

13. den 17/01/2020 
Haradh > Qiddiya, 447 km - SS: 374 km 
Klid bude nejlepším spojencem v této závěrečné etapě, kde bude stále možná změna pozic na výsledkové tabuli. V posledních sto kilometrech jsou velké navigační náročné úseky, které již v minulém týdnu způsobily navigátorům vážné bolesti hlavy. 
Stále musíme držet vzdálenost! Speciál, který má 20 km, aniž by to mělo dopad na výsledek závodu, určí vítěze „Qiddiya Trophy“ bezprostředně před dosažením závěrečného stupně vítězů. 

Ve dnech 14. 17 Janvier : CÍL PODIUM
 
Zobrazit článek Přehrát video

Publikováno 09.10.2019

Spolupráce SVC GROUP a MARTINA KOLOMÉHO se datuje do roku 2012 a nejsou to vazby jen pracovní či závodní, ale i rodinné, Martin vlastně unesl Ladovy na svatbě nevěstu 
Martin a Vladimír Vitver mají k sobě blízko a to z několika aspektů, oba jsou konstruktéry a zároveň závodníky které nic nezastaví tady v závodě ani ulomený předek auta čí utržené kolo.
Oba dva jsou rebelové a jak se říká nebudou čůrat po větru pokud vědí že to je blbě a jdou tvrdě za svým cílem. Pokud bylo Martinoj ouhej SVC GROUP pomohlo a zase obráceně panuje zde úcta k člověku co dokázal v motorsportu strašně moc.
Martin byl dlouhodobě spjatý s Tatrou a to pokud si jí chystal sám, nebo následně u týmu Bugghyra, která mu ale neuměla připravit auto které by vydrželo celý závod a tak došlo na změny a přestup do kategorie vozide, l ale prozatím videjko ještě s Tatrou   
Martinova slova před závodem Dakar 2020
Po deseti letech závodění v nákladních vozech se Martin s novým rokem 2020 připravuje na velkou změnu, první Dakar v jiné kategorii vozidel. 
Po 6 letech spolupráce s týmem Buggyra Racing přestupuje do týmu MP-Sports ke svému krajanovi Martinu Prokopovi, aby zaujal místo druhého týmového řidiče.
Do auta s Martinem Kolomým nasedne bývalý kolega mechanik Jiří Štross. Martin se stále ještě musí vyrovnat se svým novým Fordem Raptor, ale má rozsáhlé zkušenosti s Dakarem, ostatně rally se zúčastnil desetkrát, v roce 2013 dokonce zaujal 5. místo.
Poté, co tvrdě pracoval, aby byl připraven na Dakar 2020 doufá, že vyvrátí staré pořekadlo a ukáže, že ve skutečnosti můžete starého psa nějaké ty nové kousky ještě naučit.
„Krátce po posledním Dakaru jsem věděl, že nebudu pokračovat se svým bývalým týmem Buggyra, protože naše situace byla komplikovaná.
Mle jsem rád, že jsem dokázal spojit síly s Martinem Prokopem. Když jsem s ním šel na první jízdu, asi po 20 minutách jsem přemýšlel o vrácení řidičského průkazu! Bude to ale nový zážitek a těším se na to. Už jsem se toho hodně naučil o tom, jak je auto naladěno a jak všechno funguje. Jízda s Martinem je náročná, takže jsem opravdu zintenzivnil své přípravy.“
Zdroj Wmax a Martin Kolomý
Zobrazit článek Přehrát video